Bezpieczne ćwiczenia z hantlami

ByDaniel

Bezpieczne ćwiczenia z hantlami

Hantle (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html) to bardzo popularny sprzęt sportowy, wykorzystywany do ćwiczeń zarówno w domu, jak i na siłowni, a nawet pomocniczo w rehabilitacji. Na rynku jest wiele ich odmian, w zależności od potrzeb i upodobań osoby trenującej.  Mogą być z uchwytami lub bez, mieć różny kształt i rożne obciążenie. Są przeznaczone zarówno dla Pań, jak i dla Panów.

Rodzaje hantli do ćwiczeń

Ze względu na budowę odróżnia się hantle stałe, czyli takie, w których nie można zmienić ciężaru i hantle składające się z gryfa i obciążeń (dostosowujesz je odpowiednio do swoich możliwości). Inny podział dotyczy materiału, z których są zrobione. I tu wyróżnia się hantle: winylowe, żeliwne, piaskowe, gumowe, bitumiczne, chromowane, czy betonowe. Mają one również, różne obciążenie poczynając już od 0,5kg, skończywszy na cięższych – powyżej 10kg. W zaciszu domowym, najczęściej wykorzystuje się hantle o masie 2, 3, 4, lub 5 kg. Jednak w dużej mierze zależy to od zaawansowania i rodzaju treningu.

Zalety ćwiczeń z hantlami

Przede wszystkim, w porównaniu do innych sprzętów sportowych – nie są drogie i zajmują mało miejsca. Można też wszędzie zabrać je ze sobą np. na wakacje, urlop, czy wyjazd służbowy. Wykorzystuje się je do ćwiczeń takich jak: wykroki, przysiady, brzuszki, unoszenia, ćwiczenia na biceps. Co więcej, można nimi ćwiczyć samodzielnie, nie potrzeba asysty innych osób, czy ławeczki jak w przypadku ćwiczeń ze sztangą. Ćwiczenia z hantlami to też raj dla całego ciała:

  • są bezpieczne dla stawów;
  • wzmacniają grupy mięśniowe, takie jak: mięśnie nóg, ramion, czy brzucha;     
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała;                                              
  • modelują i wzmacniają sylwetkę.

Warto podkreślić, że ćwiczenia z hantlami są odpowiednie dla osób trenujących w domu, nie trzeba wychodzić na siłownię – wszystko masz w zasięgu ręki.

Jak dobrać odpowiednie hantle?

Bez wątpienia trzeba wziąć tu pod uwagę własne potrzeby i oczekiwania wobec treningu. Jeśli wybierasz hantle do ćwiczeń siłowych, warto mieć ich przynajmniej 3 komplety, różniące się wagą. Natomiast jeśli ma to być trening fitness należy zwrócić uwagę na materiał, z których są zrobione (nie mogą wyślizgnąć się z rąk). Ważne jest też, czy jesteś osobą dopiero zaczynającą przygodę z ćwiczeniami z hantlami, czy już wcześniej miałeś z nimi do czynienia. Jeśli dopiero zaczynasz lepiej zdecydować się na te, z mniejszym obciążeniem np. 1kg. Mięśnie muszą mieć czas, by przygotować się do ćwiczeń. Kupując więc hantle, nie zaszkodzi w sklepie wykonać po kilka powtórzeń jakiegoś prostego ćwiczenia. W ten sposób przekonasz się, czy ciężar jest odpowiedni i, czy dobrze trzymają się w rękach

 

About the author

Daniel administrator